Ett attraktivt sätt att berätta en historia är mer avgörande än någonsin och film har blivit ett bra sätt att få uppmärksamhet. Vi vet att en film väcker känslor och engagerar, oavsett om du vill sälja mer, bygga varumärke, påverka attityder eller inspirera.
Tillsammans med vår partner Silverbullet Film kan vi hjälpa dig att berätta din historia på ett intressant och spännande sätt som fångar dina kunder.
Hur gör man sin röst hörd i en värld där t ex YouTube har 5 billioner visade videos varje dag och som fylls med ytterligare 300 timmar film – varje minut? Det räcker helt enkelt inte längre med att skapa snygga appar, webbsidor och filmer som man sedan publicerar i hopp om att de ska fånga kundens uppmärksamhet. Det gäller att skapa innehåll som är så intressant att kunden själv söker upp det.
Vår partner Silverbullet Film har hjälpt företag att berätta sin historia genom filmmediet i över 20 år. Företaget är Göteborgsbaserat med stor internationell erfarenhet, och man har specialiserat sig på filmproduktion och digital distribution.
Så, hur kan då en bra företagsfilm se ut? Vi ställde frågan till Kristofer Hultén, VD på Silverbullet Film som visar på ett exempel:
– Det här är en företagsfilm för bioteknik-bolaget Cellink som innehåller både inslag om företaget, produkten och teamet bakom, säger Kristofer. Syftet med filmen var att uppmärksamma och informera om bolaget i samband med notering på First North. Filmen skapar just precis det där lilla extra som gör mig nyfiken på mer, samtidigt som det är lite WOW – går verkligen det på riktigt! Personlig, informativ och snygg… och jag vill gärna veta mer!
Självklart behöver man inte jobba med revolutionerande teknologi eller tjänster för att ha stor nytta av en välgjord film. Ofta tror man att den egna verksamheten inte är så intressant, men den som ser på verksamheten med ett utifrånperspektiv ser sannolikt något helt annat. Med en film är det enkelt att berätta om det som faktiskt är spännande och unikt.
Vill du veta mer om hur du kan arbeta med film i din kommunikation? Lägg ett mail eller slå en signal, så berättar vi gärna mer.
DAN WALLANDER
Seniorkonsult, Projektledare