Det finns knappt något seminarium om marknadsföring, någon konferens och inte ett kundmöte som inte inleds med några grafer eller siffror som beskriver den digitala revolutionen. Så här många sökningar görs via Google varje timme, så här många använder Facebook dagligen eller så här många har köpt något via sin mobil den senaste veckan, för att ge några exempel. Graferna över tid pekar dramatiskt rakt upp och det är svårt att som marknadsförare inte känna paniken komma krypande genom kroppen. Men ta det lugnt, Rom byggdes inte på en dag…
Lyckligtvis finns det en tröghet i människans sätt att ta till sig nya vanor. Det finns en sund ovilja mot förändringar och vi rör oss helst i flock. Visst finns många ”early adapters” som kastar sig över allt det nya och gärna berättar om hur fräckt och häftigt det är. Men de flesta intar en skeptisk hållning och avvaktar.
Historia kan bara skrivas i efterhand och man kan ju fundera på hur vi kommer att beskriva den digitala revolutionen i framtiden. I dag upplever vi att förändringen går med vindens hastighet, men i backspegeln kommer analysen säkert att se lite annorlunda ut. Om 200 år kanske vi anser att den digitala revolutionen skedde under de första 50 åren på 2000-talet. En dramatiskt snabb förändring i ett historiskt perspektiv, men vi som lever mitt i vinner lite tid.
Jag jobbar i medievärlden, där har vi alltid varit ”early adapters” och gillat att dramatiserar lite extra. Och som vanligt har många häftiga projekt dragits i gång som ganska omgående kört rakt ner i diket. Samtidigt finns också väldigt spännande projekt som genomförts med den nya tekniken som varit mycket framgångsrika
Hur ska man då förhålla sig, för något håller ju definitivt på att hända? En del sticker huvudet i sanden och kör på i gamla fotspår, andra kastar sig handlöst ut i den digitala världen och drar igång alla möjliga och ”omöjliga” projekt.
Det enkla tipset är naturligtvis att vara nyfiken och försöka lära sig mer om de nya möjligheterna, men samtidigt inta en sund skeptisk hållning.
I verksamheten gäller det som vanligt att titta över alla sina marknads- och kommunikationsinsatser och se vad som funkar och vad som inte funkar. Behåll det som funkar och våga testa nytt när något inte funkar.
Som exempel producerar vi ett par tryckta nyhetsbrev, definitivt gammelmedia, men väldigt effektiv kommunikation.
Ena fallet är ett industriföretag med relativt kostsamma sällanköpsvaror. Deras behov är att synas kontinuerligt hos sin målgrupp för att få förfrågan när det väl är dags att göra en upphandling. Eftersom det i dag kommer så lite tryckt material på skrivbordet hos industriföretag når nyhetsbrevet ut till målgruppen och har till och med genererat rena order.
Ett annat exempel är ett tryckt nyhetsbrev som ges ut på fem språk till de boende i ett ytterområde, där många inte har tillgång till en dator i hemmet.
Två bra exempel på fungerande kommunikation, som förtjänar att vara kvar.
Men vi producerar också digitala nyhetsbrev, uppdaterar webbsajten och är Facebook-redaktörer för olika kunder. I ett fall läser över 50 procent av mottagarna nyhetsbrevet och vi får hela tiden nya följare på Facebook-sidan. Klart effektiv kommunikation.
Vi producerar också ett antal tryckta tidningar och magasin, som genererar oerhört höga läsarsiffror, uppemot 70-80 procent. Samtidigt vet vi att en död webbsida med gamla nyheter daterade 2015 och som dessutom inte fungerar i mobilen kan vara förödande för affärerna.
Att bara köra på i gamla hjulspår funkar naturligtvis inte. Det har det aldrig gjort. Men en sund skepsis är inte fel. Håll koll på din målgrupp, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dina befintliga kanaler kan vara utmärkta trots att de kallas gamla.
När det är dags att förnya sig, ta ett steg i taget och testa dig fram. Den digitala världen erbjuder fantastiskt spännande möjligheter, när dina målgrupper är redo.
HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare