Webbsajten har blivit företagets viktigaste kommunikationskanal. Den är ofta ditt fönster mot omvärlden och din första kontakt med många potentiella kunder. Att bjuda på bra och intressant innehåll är en av grundtankarna i content marketing, men hur ofta ska man publicera? Så ofta du kan, tycker en del – när du har något viktigt att säga, tycker andra. Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan.
Bloggen ska leva hela tiden
I dag använder många en företagsblogg för att publicera artiklar och inlägg. Det här är ett suveränt sätt att bygga upp en bank av bra artiklar som finns tillgängliga för dina besökare på webbplatsen. Här finns egentligen ingen gräns för hur ofta du bör publicera på bloggen. Det är mer en fråga om resurser.
En gång om dagen är väldigt hög frekvens som kräver stora resurser, inte bara vad gäller produktion utan även vad gäller planering och redaktionell kreativitet. Med många följare och snabba inlägg kan detta ändå vara en motiverad satsning, som ger bra utdelning. För många kunskapsintensiva företag kan en gång i veckan vara en lagom frekvens. Det kräver en hel del planering och mycket resurser, men det kan ge mycket bra resultat. För den mindre organisationen kanske varannan vecka är mer rimligt.
Sträva efter regelbundenhet
Självklart måste ditt innehåll vara bra, så bra att det intresserar dina målgrupper och upplevs som värdefullt. Men inte så bra att din självcensur ständigt sätter käppar i hjulet och hejdar publiceringen. Regelbundenhet är A och O. Har du bestämt att publicera en gång i veckan ska ett inlägg publiceras en gång i veckan. Det duger inte att hoppa över varannan gång och komma ut när det känns bra. Det kan accepteras vid enstaka tillfällen, inte annars.
Tänk noga igenom vilken ambitionsnivå du vill ha. Avsätt sedan tid och resurser för att ta fram innehållet. Rimmar inte din ambitionsnivå med dina resurser, kanske du ska ta hjälp av en extern redaktionell innehållsbyrå. Sedan gäller det att ta fram så mycket bra innehåll som krävs för att klara din ambitionsnivå. Ligg gärna några veckor före i planeringen.
Nyhetsbrev måste vara bra
En av de stora fördelarna med en företagsblogg, eller en webbplattform för publicering av innehåll, är att du har allt samlat på ett och samma ställe. Därmed kan du också enkelt distribuera ditt material, via exempelvis nyhetsbrev och sociala medier. Faktum är att det aldrig varit enklare att publicera sig. Det är en stor fördel, men också ett ansvar.
Innan du bestämmer dig för att lägga ut något, var lite kritisk. Är det här intressant för min målgrupp, tillför det ett värde? Trötta inte ut dina läsare, kontakta dem med respekt.
Oavsett hur du väljer att distribuera ditt innehåll bör det finnas någon form av tidsplan. Den kan med fördel kopplas till din allmänna innehållsambition. Uppdaterar du din hemsida/företagsblogg en gång i veckan, kan det vara lämpligt att skicka nyhetsbrev en gång i månaden. Då har du dessutom artiklarna klara och behöver kanske bara skriva en ny text.
HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare