Dags att vara kreativ – på beställning

Okay. Content is king! Ledningen är med och vi har kommit överens om att skapa snuskigt bra innehåll för våra kunder och potentiella kunder. På att-göra-listan finns ett digitalt nyhetsbrev, en ganska ny webbplats, en Facebook-sida och ett LinkedIn-konto, som skriker efter bra content. Vi funderar också på att skapa någon form av trycksak, något som man kan skicka ut och kanske ladda ner som pdf-fil från webbplatsen.

Redaktören har kallat till ett redaktionsmöte…

Så sitter vi där. Nästan hela gänget. Chefen kommer sist med mobilen i högsta hugg. Han sjunker ner på en ledig stol och fortsätter med sin SMS-konversation.

Nisse från säljavdelningen börjar med att föreslå en artikel om den nya produkten som är på gång, men avbryts halvvägs in i meningen av chefen: ”Nää, det kan vi inte gå ut med”.

Det blir tyst, jobbigt tyst. Alla väntar…

Att vara kreativ på beställning är svårt. Ändå är det ofta det som krävs när bra idéer ska trollas fram för content marketing-projektet. Ibland finns en vacker contentplan med artiklar, deadlines och publiceringsdatum. Men det svåraste, de snuskigt bra idéerna, som ska slå våra mottagare med häpnad och få dem att kasta sig över vårt innehåll, kommer inte av sig själv.

Det är lätt att hamna fel inte bara på mötet, utan med hela content marketing-projektet. Här är några vanliga misstag som jag ofta mött ute hos kunder:

  • många på mötet vet inte varför de är med
  • alla är inte mentalt närvarande
  • för många på mötet
  • de flesta har inte förberett sig för mötet
  • möteslokalen är trist och tråkig
  • en person är dominant och lägger sordin på de andra
  • mötet saknar fokus på kreativt content-arbete
  • alltför mycket handlar om vad företaget vill kommunicera
  • alltför lite handlar om vad kunden är intresserad av
  • de flesta sitter och funderar på något klokt att säga

Att skapa bra möten är svårt, att skapa kreativa möten är ännu svårare. Ofta handlar det om att släppa garden, våga säga ogenomtänkta, kanske dumma saker, tänka annorlunda, bara vara galen för ett ögonblick.

Alla möten blir inte kreativa, men med rätt förberedelser och rätt inställning kan mötet ta steget upp och bli kreativt, där alla bidrar med engagemang och idéer.

Här är några tips på vägen att skapa kreativa möten.

  • Förbered mötesdeltagarna med en inspirerande inbjudan, som också ger tips på hur de kan förbereda sig.
  • Se till att alla vet förutsättningarna för mötet, vad ni ska åstadkomma och varför.
  • Undvik traditionella möteslokaler, hitta gärna någon lite mer avspänd miljö, som signalerar en annan typ av möte.
  • Försök skapa en lättsam och tillåtande atmosfär där alla känner sig välkomna och har rätt att bidra med sina idéer, även om de är galna.
  • Använd brain storming kring olika teman där ingen får kritisera något förslag.
  • Utnyttja gärna en extern part, en redaktör, med erfarenhet av redaktionellt idéskapande.
  • Dokumentera mötet och ta vara på alla idéer i en bruttolista, som utvärderas efteråt och utvecklas till användbara idéer.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare