Så här använder du nyhetsvärdering för att hitta bra content

Jakten på content eller det gamla hederliga innehållet har väl aldrig varit större än nu. Webben, nyhetsbrevet, kundtidningen och sociala medier är bara några plattformar som skriker efter content hela tiden. Och teorierna kring hur vi ska kommunicera vårt content poppar upp som svampar ur marken, men en sak är gemensam – vi behöver mer content, framför allt mer bra content, för bra content är det allra viktigaste i all kommunikation.
Det är svårt att ta fram bra content, men jag vill slå ett slag för den gamla hederliga nyhetsvärderingen. Läs vidare om hur du kan använda nyheter i din kommunikation.

”I dag kommunicerar vi på läsarens villkor” är ett mantra som de flesta tycks vara överens om. I den digitala världen är det så lätt att klicka bort allt som inte är relevant eller intressant. Därför måste vi utgå från läsarens perspektiv för att fånga intresset.

Tricket är bra content, men vad är då bra content?

Jag vill slå ett slag för en gammal beprövad metod med många år på nacken. Den gamla hederliga nyhetsvärderingen som varenda redaktion och journalist har ägnat sig åt i åtminstone de senaste 100 åren.

Vad är då en nyhet? Och hur kan du använda den i din kommunikation? Här är några användbara begrepp hämtade från den journalistiska världen. Testa dem på på nästa contentmöte.

1: En nyhet är något nytt

En ren nyhet är något som dina läsare inte känner till, men skulle vilja veta. Ju färskare nyheten är, ju bättre är det. Men kom ihåg att om en nyhet inte är kommunicerad, så är den ny, även om ni på marknads- eller informationsavdelningen känt till den i ett halvår.

2: Ju närmre, desto bättre

Ju närmre dina läsares vardag nyheten finns, desto intressantare är den. En stor nyhet som händer långt bort kan naturligtvis vara intressant, men kom ihåg att en liten nyhet som finns nära dina läsare kan vara ännu intressantare. Här finns mycket att hämta.

3: Stor påverkan är bra

Ju större konsekvens en nyhet får, ju intressantare är den. Här kan du koppla närhetsprincipen till konsekvensen. Något nytt som händer nära och som får stor konsekvens är en bra nyhet. Det behöver inte vara en krigsrubrik i en kvällstidning. Kom ihåg att det finns många branschspecifika nyheter som påverkar mycket i det lilla hos just dina läsare.

4: Oväntat eller ovanligt

En ovanlig eller oväntad nyhet kan ofta få bra genomslag. Utgå från din bransch och fundera på vad som är oväntat och ovanligt. Får du dessutom in lite humor, kan du få en riktig delningsraket.

5: Aktuell

Det är bra att koppla en nyhet till aktuella händelser. Det kan vara högtider, samhällsdebatt eller annat aktuellt som händer i din närhet. Utgå från din egen bransch och plocka fram aktuella händelser. Tänk på att du ofta kan utgå från en aktuell händelse och göra en nyhet utifrån din verksamhet.

6: Goda nyheter

Inget givet på en tidningsredaktion, där man ofta gräver fram negativa nyheter. Men en självklar princip på varje marknadsavdelningen, som gärna vill berätta om allt bra företaget gjort. Ibland kan det rent av bli lite för mycket av det goda. Men var noga med läsarperspektivet. Det ska vara nytt, nära och påverka många. Inte bara handla om att företaget vill slå sig för bröstet.

7: Person / Kändis

­Den personliga nyhetsvinkeln är alltid tacksam, vi gillar att läsa om människor, särskilt kända personer. Men det måste inte vara en TV-kändis. I din bransch finns säkert många personer som alla känner och gärna lyssnar till.

8: Nytta

Nyheter som tillför din målgrupp något, som ger dina läsare en kunskap som gör vardagen lite enklare är ofta bra nyheter.  Det kan handla om tester, expertutlåtanden eller annan information som är ny och användbar för din läsare.

9: Uppföljning

Klassiskt tidningsgrepp, som bygger på att man följer upp en stor nyhet dagen efter. Men tänk på att även du kan göra uppföljningsnyheter på stora nyheter. Det finns ofta en lokal vinkel kopplad till din bransch eller verksamhet. Använd tillfället.

10: Tendens

Pressen skapar ofta nyheter som baseras på tendenser, en utveckling eller ett skeende som pågått under lång tid.  Här behövs en utlösande faktor, något som aktualiserar tendensen. Krydda med uttalanden och statistik. Du kan också göra egna undersökningar eller enkäter kopplade till tendensen.

11: Visuell

Vissa nyheter är nyheter bara för att de fångades på bild eller film. Det kan exempelvis var något ovanligt, någon person eller någon uppföljning som sticker ut. I pressen kan resultatet ofta bli visuellt med kort kommentar. Kan funka lika bra på Facebook eller i din blogg.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare